دل نوشته

دل نوشته

...آسمان ، چشم آبی خداست ، نگران همیشۀ من و تو
دل نوشته

دل نوشته

...آسمان ، چشم آبی خداست ، نگران همیشۀ من و تو

رابطه پوشش نا‌مناسب با چشم‌چرانی

حفظ چشم و آلوده نشدن به گناه در جامعه امروزی بسیار دشوار و سخت است و برخی از بانوان با آرایش نامناسب برای نامحرم که در اسلام از آن نهی شده است در ترویج این گناه و آسیب نقش مهمی را دارند.



جام خانواده؛ سایت رسا نوشت: حجت‌الاسلام حسن وطن‌خواه، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به تعریف مفهوم چشم‌چرانی پرداخت و ابرازداشت: نگاه کردن همراه اختیار به چیزهای حرام مانند نامحرم که مورد رضایت خدا نیست را چشم‌چرانی می‌گویند.

وی اضافه کرد: در روایات و سخنان مراجع آمده به هر نگاهی چشم‌چرانی گفته نمی‌شود بلکه نگاهی که همراه استمرار و ادامه باشد چشم‌چرانی گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر فردی در مرحله اول به نامحرم نگاه کند مرتکب گناه نشده است بلکه استمرار و ادامه نگاه او گناه محسوب می‌شود...

فیلم و عکس تحریک آمیز سبب آلودگی فکر می‌شود

حجت‌الاسلام وطن‌خواه کنترل نکردن چشم را از مهم‌ترین دلایل تحریک شهوات دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عاملی که سبب تحریک  شهوت نسل جوان می‌شود کنترل نکردن چشم و نگاه به نامحرم است.

وی ادامه داد: زمانی که جوانان چشم خود را از نگاه به فیلم، عکس و سریال‌های نامناسب و تحریک آمیز کنترل نکنند سبب آلودگی فکر خود را به وجود آورده و خود را در معرض گناه قرار می‌دهند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع ) مبنی بر این‌که «نعم صارف الشّهوات غضّ الأبصار، عفّت چشم، مانع خوبى براى پیشگیرى از شهوت‌ها است» ابراز داشت: بهترین راه کنترل شهوات کنترل چشم است و اگر فردی نگاه و چشم خود را کنترل کند در واقع شهوات خود را کنترل کرده است.

وی افزود: آیات مبارکه «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم ویحفظوا فروجهم، به مردان با ایمان بگو عفّت چشم و عفت جنسى را رعایت کنند» و «وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن، و به زنان با ایمان بگو عفت چشم و عفت جنسى را رعایت کنند» اشاره به این موضوع دارد.

مشاور اخلاقی حوزه علیمه قم آرایش نامناسب بانوان را از دیگر دلایل رواج چشم‌چرانی در جامعه برشمرد و تأکید کرد: حفظ چشم و آلوده شدن به گناه در جامعه امروزی بسیار دشوار و سخت است و برخی از بانوان با آرایش نامناسب و در معرض قرار دادن آن برای نامحرم که در اسلام از آن نهی شده است در ترویج این گناه و آسیب نقش مهمی را دارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم برخی از اختلافات خانوادگی و بی‌توجهی زن و مرد نسبت به یک‌دیگر را از دیگر اثرات عدم کنترل چشم دانست.

کنترل چشم سبب توفیق بندگی خدا و دیدار امام زمان می‌شود

حجت‌الاسلام وطن‌خواه کسب توفیق اطاعت و بندگی خداوند متعال را از اثرات کنترل چشم دانست و تصریح کرد: اگر فردی برای رضای خدا چشم خود را کنترل کند خداوند طعم و شیرینی عبادت را در این دنیا به او می‌چشاند.

وی بیان داشت: در روایتی از معصومین(ع) وارد شد«خداوند در آخرت حورالعین را به عقد کسی که چشم خود را از نگاه به نامحرم حفظ کند در می‌آورد»

نظرات 2 + ارسال نظر
هنگامه شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:01 ب.ظ http://hengameharjomand.blogsky.com/

مردها یه نگاه که میکند دیگه نگاهشون و برنمیدارن
حلال حلال

نه همه ی آنها..مگر برخی از آنها..

مهندس هویج دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:31 ق.ظ http://havijoo.blogsky.com

تنها میتونم بگم همه باید برای بهتر شدن هم دعا کنند و هم کار درستی انجام بدن.
راستی نمیدونستم تعریف چشم چرونی میشه این.
جالب بود مرسی

آره...خودش یه مریضیه..و هستند آدمای مریض
تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد